Dołącz do e-Izby
Polski / English

Aktualności

05.12.2017

Przyszłość płatności cyfrowych należy do mobile

II edycja raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dotyczącego płatności cyfrowych jasno wskazuje, że smartfon staje się portfelem, z pomocą którego realizujemy płatności za nasze zakupy w sieci.

Więcej »

Płatności mobilne w czołówce najpopularniejszych metod płatności za e-zakupy       

Jak wynika z raportu e-Izby szybki przelew przez serwis płatności tzw. Pay-By- Link jest najpopularniejszym sposobem dokonywania płatności w internecie. Na tę formę płatności w sieci wskazuje  47 proc. ankietowanych Polaków. W przyszłości powalczyć z nią może  szybko rozwijający się wachlarz płatności mobilnych, które w tegorocznej edycji badania awansowały z 6 na 2 pozycję i z wynikiem 33 proc., są drugim najpopularniejszym produktem finansowym i transakcyjnym. Warto w tym miejscu przytoczyć dane Gemiusa - w 2014 roku co dziesiąta odsłona www pojawiała się na ekranie telefonu, w 2016 roku co trzecia, a w lipcu 2017 roku odsetek odsłon na urządzeniach mobilnych wyniósł już 49% (łącznie dla smartfonów i tabletów). Mobile sukcesywnie rośnie w siłę. Jeśli chodzi o najpopularniejsze metody płatności online to mocno trzyma się tradycyjny przelew z wpisaniem numeru rachunku bankowego (31 proc. wskazań). Na kolejnych trzech pozycjach jest wysyłka za pobraniem (27 proc.), płatność kartą kredytową (27 proc.) oraz płatność gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie tzw. click&collect (zamów online i odbierz w sklepie - 26 proc.) Płatność kartą przy odbiorze osobistym u kuriera z wynikiem 21 proc. znalazła się w zestawieniu na siódmym miejscu. To nowa oferta płatności za zakupy dokonane w sieci, która z pewnością wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i jest powoli wprowadzana przez firmy kurierskie.                                         

                                                                      

Upowszechnienie się płatności mobilnych zależy w dużej mierze od ich użytkowników, a współczesny konsument jest w pełni świadomy możliwości, jakie oferują nowe rozwiązania technologiczne i bardzo chętnie z nich korzysta. W Polsce, od wielu lat największą popularnością cieszą się realizowane w pełni automatycznie, błyskawiczne przelewy Pay-By-Link, jednak coraz większe uznanie, i co najważniejsze zaufanie, zdobywają wszelkie metody płatności oparte na idei jednego kliknięcia. Dzięki OneClick, Visa Checkout, MasterPass, BLIK czy Android Pay, kupujący nie musi każdorazowo uzupełniać swoich danych osobowych czy danych karty. Analiza obserwacji zachowań konsumenckich poparta wynikami niniejszego badania potwierdza, iż priorytetem każdego sprzedawcy, świadomego aktualnych trendów i obecności aktywnej konkurencji, powinno stać się maksymalne uproszczenie procesu zakupowego na swojej stronie webowej i w środowisku mobilnym. Powszechność stosowania nowoczesnych rozwiązań sukcesywnie spycha na dalszy plan serwisy opierające się podążaniu za trendami - podkreśla Jacek Kinecki, Dyrektor Sprzedaży - E-commerce - Przelewy24, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej.                                                                                               

Polak jak raz zapłaci online, to zapłaci też po raz kolejny

Jak pokazują wyniki ujęte w raporcie “Płatności Cyfrowe 2017”, osoby, które spróbują płatności online, płacą w ten sposób często oraz bardzo często. 32 proc. respondentów dokonała płatności online  więcej niż 5 razy w ostatnich 6 miesiącach, a 18 proc. więcej niż 10 razy. Nadal jednak, pomimo szerokiego wachlarza produktów finansowych i transakcyjnych online, internauci płacą także gotówką za zakupy w internecie. 16 proc. ankietowanych Polaków przyznało, że zdarzyło im się to więcej niż 10 razy w ciągu ostatnich 6 miesięcy, 19 proc. przyznało, że więcej niż 5 razy, a 22 proc. zadeklarowało, że między  2-5 razy. Przyzwyczajenie, chęć pozostania anonimowym, brak zaufania do sklepu oraz obawa przed nieotrzymaniem zamówionego produktu, to najczęściej wskazywane argumenty osób wybierających płatność gotówką. Z kolei zwolennicy płatności cyfrowych wskazują w pierwszej kolejności na wygodę oraz szybkość e-transakcji, a dopiero później na przyzwyczajenie i bezpieczeństwo.

E-płatności w zagranicznych e-sklepach                                                             

Według raportu  „Płatności cyfrowe 2017" 25% internautów ogółem wskazuje, że zrobiło zakupy internetowe w sklepach poza Polską w ciągu ostatniego roku. 

Wskazane przez nich najpopularniejsze metody płatności w trakcie zakupów transgranicznych to: serwis transakcyjny online (22 proc.), płatność gotówką przy odbiorze (17 proc.) oraz przelewy bankowe (15 proc.).

 

Raport dostępny jest na stronie e-Izby: http://www.ecommercepolska.pl/files/9315/1125/8342/platnosci_cyfrowe_20172.pdf

Zwiń «